Laczkó Gabriella: A népfőiskola és a sárospataki Teológia ma
Amikor megkaptam ezt a címet, ehhez kapcsolódóan azon kellett elgondolkodnom, hogy milyen sokat lehetne erről szólni és mégis milyen kevés szóval is, akár csak néhány gondolattal is össze lehetne foglalni Önök előtt, előttetek. Engedjétek meg, hogy itt, a forrásnál dr. Újszászy Kálmántól olvassak fel egy idézetet. Számtalanszor hallhattuk ezen a napon a professzor úr nevét, így mielőtt szólnék, hangozzék tőle egy gondolat: „Nemzetünk újjáépítésének alapja a magyar falu, és annak népe. Úgy belső értékeinél, mint számbeli súlyánál fogva az a fundamentum, amelyre nemzeti életünk épületét emelni kell. Ahhoz, hogy a falu ezt az alapvető fontosságú feladatát a magyar életben betölthesse, két dologra van szükség. Az egyik a falu ránevelése erre a feladatra. A másik a falu életének tanulmányozása. Az első döntőbb jelentőségű, de nem történhetik meg a második nélkül. Az a nemzedék, amelyre a magyar újjáépítés munkája vár világosan látja ezt, és ennek a látásának a hatása alatt fordult mind erősebb, és erősebb fronton a falu tanulmányozása felé” – írta ezt dr. Újszászy Kálmán akkor, amikor már néhány teológus diákkal együtt, az ún. faluszemináriumban munkálkodhatott.
A faluszeminárium, ahogyan hallhattuk Horváth Erzsébettől is, az egyik igazi élő forrása volt a népfőiskolának. Az 1931-ben megalakult faluszeminárium hallgatói azok a diákok voltak itt, a Sárospataki Református Teológiai Akadémián, akik a lelkipásztori szolgálatot választották életük hivatásának. Azok a diákok, akik tudták jól, hogy majd a falvakba kerülhetnek ki lelkipásztorként. A vidékre, arra a vidékre, amely akkor, a két világháború között is mélységes lelki, anyagi és társadalmi nyomorúságban élt. Ezek a lelkipásztor-jelöltek fordultak a falu felé, és tanáraikkal együtt meg akarták adni a magyar falunak, a magyar vidéknek azt a lehetőséget, hogy bejöjjön ide, Sárospatakra. Jöjjön be, és tanuljon – ahogy hallhattuk az előttem szóló főtiszteletű Horkay László püspök úrtól is. Számos téren képezhették magukat, hallgathattak társadalomtörténetet, társadalomrajzot, gazdaságrajzot, irodalmat és a legfontosabbat: emberséget. Azt az emberséget, amely az ő hitükön alapult.
A Sárospataki Teológiai Akadémia, amíg lehetett, betöltötte küldetését. Betöltötte azt a küldetését, hogy nem csak lelkipásztorokat adott, hanem adott olyan embereket is, akik a lelkipásztorok igazi segítői, munkatársai voltak a gyülekezetekben. Hörcsik Richárd képviselő úr említette, hogy részt vett a népfőiskolai munka azon fázisában, amikor borítékokat kellett címezni, amikor meghívókat kellett készíteni, ezen feladatok elvégzésében akkor én is részt vállaltam. A népfőiskola második korszakának nevezem ezen időszakot.
Találkoztunk olyan volt népfőiskolásokkal is, akik elmondták nekünk, hogy mennyire hasznos volt számukra a képzéseken való részvétel, hiszen így sokféle dologban tudtak a segítségére lenni akár a kisvárosokban és a nagyobb városokban szolgáló lelkipásztoroknak.
A népfőiskolai találkozókon sokszor hangsúlyozták, hogy becsülni kell azt a munkát, amelyet a lelkipásztor, a presbiter és a gyülekezeti tag felvállal Isten ügyének a szolgálatában.
A népfőiskola ma a harmadik korszakát éli. Az újrainduló Sárospataki Református Teológiai Akadémia dékánja 1998-ban, levelében arra kérte dr. Kis Boáz elnököt, hogy ha lehetősége van rá, akkor támogassa az intézményt a népfőiskola újraindításában és a faluszemináriumi munka beindításában. A Teológia céljaként tűzte ki az ősök szellemi hagyományainak továbbvitelét: tudós, a tudományokban jártas, teljességre igyekvő lelkipásztorok képzését szerették volna megvalósítani.
Dienes Dénes professzor, aki akkor az egyháztörténeti tanszék vezetője volt, azzal keresett meg, hogy tartsak előadást a diákoknak a faluszemináriumról és a népfőiskoláról. A délelőtti előadást délutáni követte. Az akkori évfolyam tíz hallgatója érdeklődést tanúsított és így megkezdődött a munka. Tíz diákkal elkezdtük tisztogatni a forrást, felismertük és megértettük a nagy elődök célkitűzéseit. Istennek legyen hála, azóta mindig vannak faluszeminaristák a sárospataki Teológián, akik egyben népfőiskolások is, hiszen azon a nyomvonalon haladnak, amelyet számukra Újszászy professzor úrék jelöltek ki. A hallgatók ezt a munkát elhívással és küldetéstudattal végzik a mai napig. Aktívan vettek részt a balatoni nyári népfőiskolai konferenciaheteken: áhítatokat tartottak, beszélgetéseket vezettek. Év közben pedig a falvakat járják, hírül adják, hogy milyen munka folyik a Teológián, felmérik a falvak helyzetét és lehetőségeit.
Az 1998 óta végzett faluszeminarista népfőiskolások már mind kikerültek a falvakba, s az ottani lehetőségek szerint, a szeminárium tapasztalatait felhasználva végzik szolgálatukat. Ezeknek a lelkészeknek egészen másfajta rálátásuk van a falura, annak közösségére. A lelkipásztorok az igehirdetés mellett igyekeznek megismerni a falu közösségét, a község helyzetét és problémáit.
A szeminaristákkal különböző aspektusból vizsgáltuk a magyar vidéket, a magyar falut és az összegyűjtött tapasztalatainkat egy kiadványban foglaltuk össze. Munkánkhoz felhasználtuk azokat a népfőiskolai iratokat és feljegyzéseket, amelyeket Újszászy professzor népfőiskolásai készítettek, s amelyeket ma a Teológia Gyűjteményi Adattára őriz. Az indulástól kezdve vitték anyagaikat, feljegyzéseiket a népfőiskolások tanárukhoz, Újszászy Kálmánhoz.
Ezek a társadalmi források, emlékezések, leírások még az 1970-es és az 1980-as években is érkeztek a professzor úrhoz. Amit máshol nem mertek elhelyezni, például az Erdélyből és a Felvidékről titokban hozott anyagokat, a tanár úrhoz vitték, tudták, nála jó helyen lesznek az iratok.
A pataki népfőiskolának voltak olyan kiváló erdélyi és felvidéki tagjai is, akik szívvel végezték a szolgálatot, s akikről Újszászy Kálmán az említett idézetben meg is emlékezett.
Fontos szólni még a katehéta képzésről is, mely szintén a népfőiskolai képzés része. Azok az egykori népfőiskolások, akik presbiterek és gondnokok lettek, hasznos, segítő munkatársai tudnak lenni a lelkipásztoroknak. Ezt a képzést vállalta fel néhány éve Szabó Dániel és a Sárospataki Református Teológiai Akadémiával együttműködve végzik e szolgálatot. Az Akadémián, a forrásnál hallgathatják az előadásokat, meríthetnek a forrásból.
Néhány hete a diákokkal együtt részt vettünk egy zsinati megbeszélésen, ahol a szórványgyülekezetek helyzetéről és problémáiról volt szó. Vannak olyan gyülekezetek is, amelyek csupán 4-5 főből állnak, de kicsiny létszámuk ellenére is hűen szolgálják az Urat és nemzetünket. A népfőiskolának és az Akadémiának ezen gyülekezetek életben maradásában való segítségnyújtást is fel kell vállalnia.
Amikor erre volt anyagi lehetőség, az MNC Magyar Népfőiskolai Collegium jelentős támogatásai által a diákoknak lehetőségük volt, hogy megismerjék és összehasonlítsák az anyaországi és a határon túli falvak életét. Jártunk például a Felvidéken, Bodrog-közben, Hegyközben, Hegyalján, hogy összehasonlítsuk a falu egykori és mai életét. Bizonyítékot nyert számunkra az is, hogy erőt egyedül csak Istentől kaphat az ember, s csak így képes tisztességben megmaradni, talpon maradni, az olykor zord társadalmi és anyagi körülmények között.
A népfőiskola a jövőben se legyen csupán történelem, fontos, hogy a XXI. században is tovább tudja végezni munkáját és szolgálatát Isten dicsőségére és nemzete javára!